Keadaan pasaran
global yang kian berkembang dan meningkat pada ketika ini selaras dengan
kemajuan dalam bidang sains dan teknologi telah mengakibatkan wujudnya satu
suasana perniagaan yang sangat kompetitif
dan maju. Sehubungan dengan itu, syarikat-syarikat tempatan hendaklah
memainkan peranan masing-masing untuk bertindak mengambil langkah yang drastik
sesuai dengan perubahan-perubahan yang berlaku di sekeliling. Berbagai-bagai
pihak terutamanya pihak kerajaan banyak memberi sumbangan dan sokongan yang
berterusan dalam usaha-usaha untuk membantu syarikat-syarikat yang ada di Malaysia
membangun dan berkembang bukan sahaja di peringkat negara bahkan juga di
peringkat global. Keadaan ini adalah penting untuk mewujudkan usahawan negara
yang lebih berdaya saing, bersemangat dan berkeyakinan dalam mengembangkan
produk dan perkhidmatan yang dijalankan. Menyedari akan kepentingan ini,
kerajaan telah menubuhkan beberapa badan yang dapat membantu enterpris /
usahawan untuk mendapatkan bantuan dan maklumat. Antaranya adalah Perbadanan Pembangunan
Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) yang mana telah ditubuhkan sejak 1 Mac 1993
sebagai promosi perdagangan luar oleh Kementerian Perdagangan dan Industri
Antarabangsa. MATRADE berfungsi sebagai
pusat aktiviti bagi pengeksport rakyat Malaysia dan pengimport-pengimport
asing untuk mendapatkan maklumat-maklumat berkaitan perdagangan. Dengan
menyediakan maklumat kajian pasaran dan nasihat-nasihat yang relevan, MATRADE
membantu pengimport-pengimport Malaysia
kepada satu kedudukan produk dan perkhidmatan yang lebih baik di dalam persaingan pasaran dunia. Misi
perbadanan ini ditubuhkan adalah untuk mengembangkan dan mempromosikan eksport Malaysia
kepada seluruh pelusok dunia. Dengan itu, ia dapat mempertingkatkan bukan
sahaja ekonomi negara tetapi juga dapat
membuka peluang kepada negara untuk maju seiring dengan negara-negara lain di
dunia.
No comments:
Post a Comment