Sesuatu produk yang canggih rekabentuknya,
dipromosikan dengan hebat dan mempunyai harga yang menarik tidak akan memberi
kepuasan kepada pengguna sekiranya produk tersebut tidak diagihkan secara
meluas. Dalam hal ini satu sistem pengedaran atau dikenali sebagai
saluran pengedaran yang tepat dan berkesan amat diperlukan. Pengedaran ialah
satu proses memindahkan barangan dari pusat pengedaran(pengeluar) kepada
pengguna di lokasi dan masa yang dikehendaki oleh mereka. Dalam kata lain ia
adalah satu proses di mana produk yang dihasilkan oleh pengeluar dipindahkan
melalui saluran pengedaran yang ekstensif supaya sampai kepada pengguna.
Pengedaran adalah satu komponen campuran pemasaran. Ia berfungsi untuk
menyampaikan “produk yang betul” kepada “ pelanggan yang betul”, di “tempat dan
pada masa yang betul”. Campuran pengagihan pula ialah penggunaan kaedah atau
kaedah-kaedah yang berbagai-bagai untuk membolehkan produk syarikat sampai
kepada pengguna. Dalam memasarkan produk dalam pasaran, pengeluar menyerahkan
sebahagian tugas jualan kepada orang tengah. Mereka merupakan pakar dalam
aktiviti belian dan jualan. Kepakaran mereka juga merangkumi tugas-tugas
pengedaran seperti membiayai, membekal maklumat pasaran, menyediakan
pergudangan, menyediakan produk dengan kehendak penggunan dan menjalinkan
hubungan rapat dengan pelanggan.
No comments:
Post a Comment